Diamantens skola präglas av ett trivsamt klimat, engagerad personal och våra tre profiler. PAX är på Diamanten ett välkänt ord som visar på vår strävan att bli en skola där ingen vill slå eller reta någon. Skolan ligger i Navestad med närhet till skog och en sjö. Till enheten hör även förskola.

fredag 12 april 2024

Diamantens fritidshem v 15

 Hejsan alla föräldrar och barn! Välkomna tillbaka efter påsklovet, Eid Mubarak till denna veckas firare.

Veckan har runnit på i sin vanliga gång och barnen har lekt, pysslat och sprungit in sommarskorna. 

Måndagen bjöd fint väder och vi stannade kvar på skolgården och njöt och letade småkryp:)

Tisdagen bjöd på handboll i hallen eller valfri lek nere på fritidshemmet ocn några vandrade iväg på bollis.

Onsdagens värdegrund utgick från en gemensam lek och barnen delades in i 3 lag där man fick träna på att samarbeta för att fånga rätt person i motsatt lag, men även hjälpas åt att rädda och fånga varandra. Leken uppskattades och de flesta barnen ville leka leken igen vid något väl valt tillfälle.

Torsdagen erbjöds armbandspyssel eller lek uppe i hallen.

Fredag bjuder som tradition fredagsfilm, men även egen vald lek/aktivitet. 

Barnen kanske har berättat för er att jag kommer att sluta på Diamanten och detta kommer vara min sista månad här. Jag har tackat jag till en tjänst på en annan skola, men kommer så klart bära med mig barnen från diamanten i mitt hjärta <3 .

Med det sagt så ger jag ordet till en av våra 2 studenter.

Hej alla vårdnadshavare på Diamantens fritidshem!

I verksamhetens undervisning har vi under året arbetat flitigt med skapande och estetiska uttrycksformer genom exempelvis rita och måla. Detta har gjort att eleverna skapat ett stort intresse kring detta och detta är något vi självklart ska arbeta vidare med dagligen då verksamheten utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter. Skapandet sker under alla veckodagarna som verksamheten är i gång, vilket gör det hela enklare att utveckla då det finns ett dagligt intresse. 

Som ni mot all förmodan vet så studerar jag (Goran) på fredagar och nu har det blivit dags för mig att göra min avslutande VFU (verksamhets förlagda utbildning) och för mig så blir platsen för detta här på diamantens där ni är vana att träffa mig. 

En av mina skoluppgifter blir att hålla i ett övergripande tema som utgörs av 3 aktiviteter vid 3 olika tillfällen. Under en utav dessa aktiviteter kommer jag behöva filma i cirka 5 minuter hur aktiviteten ser ut. Det ska spelas in då mina lärare på Linköpings Universitet ska kunna ta del av mina planerade aktiviteter samt kunna bedöma mina uppgifter. Denna filmsekvens kommer vara ca 5 min lång och raderas direkt efter avslutad kurs och kommer endast ses av mig och handledare.

Temat vi kommer arbeta med handlar om ”Flaggor & Länder” då detta är något som är till stort intresse för eleverna i dagsläget. Anledningen till att jag valt detta är att eleverna uttryckt att de gillar att skapa på olika sätt, även för att som jag tidigare nämnt att undervisningen i verksamheten ska ta sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter. Inom mitt tema är tanken att eleverna ska utveckla förmågorna att ”skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer”, ”skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt” detta då de även i en annan aktivitet kommer samarbeta och försöka komma fram till gemensamma svar i olika grupper. Men även ”Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar”. Jag ser mycket fram emot att få ha detta tema med era elever och har ni några frågor är ni välkomna att kontakta mig. Jag nås som vanligt via vårt vanliga Fritids nummer: 0725974130

Vänliga hälsningar Goran och resten av personalen i fritidshemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.